QA. Dikuasakan oleh Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Muslimah yang solehah itu umpama ANGIN yang lalu, mereka hadir tanpa disedari, tetapi kehadiran mereka itu mendamaikan hati

 
27 Januari 2012

Romantika orang salah niat




Saya mencintai dia yang suka membaca,
Lalu saya cuba membaca,
Saya beli semua jenis buku fikrah,
Saya susah membaca,
- lima belas minit mengulang muka surat yang sama,
Saya jadi putus asa,
Saya mula merasa,
Tidak layak buat dirinya.



Saya mencintai dia yang menghafaz Al-Qur’an,
30 juzuk telah dia lancarkan,
Lalu saya cuba menghafaz,
Saya menghafaz ayat demi ayat,
Saya sering terhenti pada kalimah yang sama,
- masih di juz ‘amma,
Saya jadi putus asa,
Saya mula merasa,
Tidak layak buat dirinya.



Saya mencintai dia yang mengikuti halaqah,
Lalu satu halaqah telah saya tubuhkan,
Demi mencapai standard yang sama,
Lalu saya cuba bercerita,
- satu demi satu hal agama saya terangkan,
Setiap bait kata memulangkan diri menjadi hipokrit,
Saya jadi putus asa,
Saya mula merasa,
Tidak layak buat dirinya.



Saya mencintai dia yang penuh adab,
Lalu saya mengikuti adab-adab,
Ayat-ayat penuh santun dan hikmah,
Pakaian berusaha disopankan,
Saya rasa rimas,
- umpama sesak nafas apabila naik ke langit,
Saya jadi putus asa,
Saya mula merasa,
Tidak layak buat dirinya.



Oh Tuhan,
Bilakah masanya saya akan layak buat dirinya?



sumber : Muharikah

0 tautan:

Updates Melalui E-Mail